woensdag 24 augustus 2011

Boerenzwaluw

Vandaag trof ik in Ophemert langs de dijk een grote groep boerenzwaluwen aan. Het waren er rond de 60. Een aantal zat kwetterend in de top van een wilg. Vanaf de dijk had ik er door mijn kijker goed zicht op. Ze vlogen om me heen, van de ene kant van de dijk naar de andere. Het waren ouders met hun jongen.
Toen ik vorig jaar op vogelreis in Hongarije was, heb ik een paar foto's van boerenzwaluwen kunnen maken.


De boerenzwaluw verblijft van april tot oktober in ons land. In die tijd broeden ze en brengen ze hun jongen groot. Deze zwaluwsoort moet vrij in-en-uit kunnen vliegen en heeft veel open ruimte nodig om laag te kunnen vliegen en over de grond te kunnen scheren tijdens het vangen van grote vliegen. Het nest wordt vaak op een balk gebouwd van modder en stro en bekleed met veren.
De boerenzwaluw legt meestal 4 tot 5 eieren die na ongeveer 15 dagen uitkomen. In oktober verzamelen de zwaluwen zich en trekken ze weg naar de zuidelijkste delen van Afrika.
Dit jaar heb ik 2 boerenzwaluwen het nest zien verlaten. Ik had dit nooit eerder gezien.
Erik van Ommen schreef een prachtig boek over de boerenzwaluw: De zwaluwen van Singraven. Bij het boek zit een cd; een hoorspel over de reis van de boerenzwaluw naar Afrika. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten