zondag 21 augustus 2011

Onkruid?

Op dit moment staat een bijzondere plant in bloei: de karmozijnbes. In het voorjaar verschijnen de grote herkenbare bladeren. Ik heb deze plant nooit in mijn tuin gezet; hij was er op een keer gewoon. De eerste karmozijnbes verscheen bij ons in 2006. Met verbazing zag ik de eerste bloemen verschijnen en was nieuwsgierig wat het vervolg zou zijn. Tot ik in juli/augustus de bessen ontdekte, die mooier en mooier werden. Ze kleurden prachtig paars/rood.
Er blijken twee soorten te bestaan. Een oosterse en een westerse karmozijnbes. Bij ons in de tuin staat de oosterse variant. De bessen zijn giftig.

oosterse karmozijnbes
Toen ik deze plant een keer in een tuin bij iemand anders zag en er een opmerking over maakte kreeg ik te horen dat het 'maar' onkruid was. Voor mij is het geen onkruid; ik vind het een prachtige plant en hoop ieder jaar dat hij weer terug komt. Een paar jaar ben ik hem kwijt geweest, maar nu staan er weer een paar exemplaren en kan ik weer van de bessenpracht genieten.


oosterse karmozijnbes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten