woensdag 17 augustus 2011

Vogels en hoornaars

Tijdens een ruim 50 kilometer lange fietstocht valt er veel te zien. Het begon vanmiddag in natuurgebied De Steendert waar ik op de grote plas een wel erg grote zwaan zag; tenminste, dat leek zo. Toen ik door de verrekijker keek zag ik dat de knobbelzwaan haar veren had uitstaan. Er kwam een jong onder vandaan, dat meteen een grote poetsbeurt kreeg. Dit had ik nog niet eerder gezien.
Een kilometer verder zag ik 3 buizerds en een torenvalk zweven op de thermiek. Eén buizerd kon ik duidelijk op de foto zetten.

buizerd zwevend op thermiek

Toen ik door het dorpje Est fietste viel het me op dat er zoveel huiszwaluwen rond vlogen.
In Neerijnen heb ik een vogelvriend opgehaald; samen zijn we via de Zaltbommelse brug naar de overkant van de Waal gefietst om vogels te kijken.
Bij Hurwenen ontdekten we een groep van 15 lepelaars en een grote zilverreiger.
Even verder keken we uit op een dode wilg, of wat daar nog van over was. Tegen de stam was een groot nest gebouwd door hoornaars. Gelukkig stonden we op veilige afstand. Veel hoornaars vlogen het nest in en uit.
De hoornaar is de grootste wesp die we kennen en ziet er imposant uit met zijn roodbruine kop en borst. De hoornaar is ongeveer 30 mm groot.

nest van de hoornaar
Een kilometer ongeveer vóór de Roerdompweg zochten we naar de waterral die vaak op de slibrandjes te vinden is, maar helaas niet vandaag. Wel ontdekten we een witgatje dat in het ondiepe water naar voedsel zocht.
Op de terugweg zag ik opnieuw veel ooievaars en werd ik onthaald op het vrolijke gekwetter van de boerenzwaluwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten