maandag 12 september 2011

Kruisspinnen en een langpoot

achterkant kruisspin

Het is vandaag een herfstige dag. In de tuin is het raak. De vele kruisspinnen doen hun best om vliegende insecten in hun fraai gevormde web te vangen. Overal zie ik ze hangen; te wachten op, of al in het bezit van een prooi. De eerste spin heeft een wesp gescoord. Helaas is de foto niet scherp geworden; ik heb hem weer verwijderd.
De kruisspin spint zijn web tussen 2 takken op een bepaalde hoogte boven de grond. Vaak hangt hij ondersteboven in zijn web. Op die manier kan hij zich, in geval van gevaar, snel op de grond laten zakken door middel van een enkele spindraad die hij maakt tijdens zijn tocht naar de grond. Beneden op de grond houdt hij zich schijndood, waarbij hij zijn poten helemaal intrekt. Als het gevaar geweken is, klimt hij langs deze draad weer terug omhoog naar zijn web.
De langpoot kwam ik tegen toen ik op weg was naar binnen.
Vandaag, 13 september heb ik een paar nieuwe, betere foto's gemaakt en geplaatst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten