donderdag 3 november 2011

Vogels in de Willemspolder en kauwen dicht bij huis

kolganzen




roek

torenvalk

biddende torenvalk

kolganzen


Afgelopen week heb ik weer eens een fietsbezoek gebracht aan de Willemspolder, een mooi gebied tussen Tiel en IJzendoorn. Het was er heerlijk stil; alleen het geluid van de vele kolganzen vulde de lucht.
Een torenvalk hing biddend boven het veld; een buizerd zat ver weg op een paaltje. Beide roofvogels op zoek naar een prooi. In het veld liepen ook veel roeken en de paarden en koeien graasden erop los.
Even verder zat het veld vol met wulpen, zowel links als rechts van het pad. Afstappen kon ik niet, want dan zouden de wulpen allemaal op de wieken gaan en dat was niet mijn bedoeling.
Daarom houd ik van de herfst en de winter. Alleen dan vind je zoveel trekvogels vanuit het hoge Noorden bij ons in de velden en is het volop genieten.

kauwen verzamelen zich

om er dan ineens met elkaar vandoor te gaan

Toen ik bijna thuis was hoorde ik ze al, de kauwen die elke dag in de ochtend en in de avond zich verzamelen in de hoge bomen voor ons huis. Ik ben afgestapt en heb een paar foto's gemaakt. Het ene moment zaten ze hoog in de boom; het andere moment vlogen ze met veel geluid omhoog, om dan met elkaar een paar rondjes te vliegen en weer terug te komen naar dezelfde bomen. Anderhalf uur later heb ik de vlucht van de kauwtjes gefilmd. Misschien zet ik dit filmpje nog wel een keer op YouTube. Maar eerst ga ik een lang weekend met nog 6 andere vogelaars naar het Diepholzer Moor in Duitsland om te genieten van de vele duizenden kraanvogels die zich daar rond deze tijd van het jaar verzamelen.
Ook daar zal ik foto's maken en proberen om er dan de komende weken een mooi blog van te maken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten