donderdag 22 maart 2012

Een lentedag in Neerijnen

Rijswaard
kleine vos

bloeiende wilg

wilgenkatjes

kleine vos op katjes van de wilg

kasteel Waardenburg

man en vrouw mandarijneend

Op een heerlijke lentedag liep ik vandaag samen met mijn vogelmaat een rondje over het Landgoed Neerijnen en door de Rijswaard. Het landschap is er divers: een parkbos en uiterwaarden langs de Waal.
Omdat we vanuit Riverside Birding zaterdag een vogelexcursie geven, moesten we natuurlijk de route eerst voorlopen.
In het bos hoorden we de nodige zangvogels, zoals de tjiftjaf die inmiddels ons land is binnengekomen, de boomklever, boompkruiper, roodborst, winterkoning enz. Bij de kil van Neerijnen aangekomen hoorde ik direct al een matkop. Hij zat in een van de vele wilgenboompjes. Even later zag ik hem ook door de verrekijker.
In het water zwom een paartje slobeend en aan de linkerkant, in de boom zagen we de grote bonte specht. Een stukje dieper de Rijswaard in hoorde ik hem: een zingende veldleeuwerik. Fantastisch, hij is er weer! De veldleeuwerik kan wel 8 minuten achtereen zijn lied jubelen. Al zingend stijgt hij hoger en hoger tot hij uit het zicht verdwijnt. Om zich dan opeens - nog steeds zingend - als een speer naar beneden te laten vallen.
Aan de rechterkant van het pad baltsten de graspiepers en toen we het struingedeelte binnen gingen, hoorden we nog meer zingende veldleeuweriken om ons heen. Zoveel veldleeuweriken in dit gebied heb ik nog niet eerder meegemaakt. Mogelijk zijn ze op doortrek en binnenkort weer doorgetrokken, maar vandaag was het in ieder geval feest.
Op een gegeven moment heb je goed uitzicht op de pijlers van de Zaltbommelse brug. Hij zat er weer, de slechtvalk. Ieder jaar broedt er een paartje op een van de vier pijlers.
Toen we verder liepen richting Waardenburg zag ik een kleine vos (vlinder). Hij warmde zich in de zon. Eenmaal weer boven op de dijk zagen we een fraaie wilg die in bloei stond. Ook daar een kleine vos op de bloeiende katjes. De distelvlinder was er ook, maar die kreeg ik niet op de foto.
Als sluitstuk troffen we een paartje mandarijneend aan in een sloot. Een bijzondere eend. Als we zaterdag tijdens de excursie ook zulke mooie waarnemingen doen zijn we dik tevreden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten