dinsdag 8 september 2015

Combinatie Blog en Website

Sinds januari 2015 staat mijn nieuwe website Xelixz Natuurfoto online. Op deze website plaats ik natuurfoto's, soms een natuurgeluid en links naar natuurfilmpjes die ik gemaakt heb.
Ik verwacht dat blog en website elkaar aan zullen vullen. De tijd zal het leren. Op de website komen foto's in ieder geval veel mooier tot zijn recht, zie www.xelixz.nl

De website is ingedeeld in gebieden. De foto van onderstaande vlinder staat bijvoorbeeld onder 'Tuin'. Bij 'info' kun je zien wanneer ik iets nieuws heb geplaatst en bij welk gebied. De website is zowel in het Nederlands als in het Engels geschreven en is geschikt voor desktop en tablet. Zelf vind ik de site het mooist in Firefox.

Een paar dagen geleden vond ik binnen op de muur naast de voordeur een vlinder. Ik vond hem mooi en had hem nog nooit gezien. Omdat de vleugels wat doorschijnend zijn, lijkt de vlinder witter dan hij is, vanwege de witte muur waar hij op zat.

In eerste instantie had ik geen idee om wat voor vlinder het hier ging, ook niet na het zoeken in mijn boeken en na een speurtocht op internet. Wel vermoedde ik dat het om een nachtvlinder ging.
Wat ik in zo'n geval altijd doe is een mail sturen naar de Vlinderstichting. Een paar uur na het stellen van mijn vraag kreeg ik al antwoord: het is een Buxusmot (Cydalima perspectalis).
Op internet zag ik dat het hier om een zeldzame soort uit Aziƫ gaat die pas sinds 2007 ons land aandoet. Toch een leuke waarneming, vind ik zelf. De rupsen zijn schadelijk voor de buxus, dus in hoeverre ik over een tijd nog blij ben met deze vlinder zal de tijd leren....

Buxusmot

Geen opmerkingen:

Een reactie posten