vrijdag 13 november 2015

Wetland Passewaaij

Wetland Passewaaij is een wetland van 40 ha groot, langs de Waal aan de rand van Tiel. Het is in 1996 aangelegd met als doel er een gebied te creƫren waar de natuur zijn gang kan gaan. Het moest een plek worden waar flora en fauna de ruimte kon krijgen.

Wetland Passewaaij is een Natura-2000-gebied en wordt beheerd door Staatsbosbeheer.
In 2011 schreef ik een verslag over dit gebied in het kader van de Natuurgidsencursus van IVN West-Betuwe, in samenwerking met Stroomhuis Neerijnen. Dit verslag uit 2011 heb ik toegevoegd aan mijn website www.xelixz.nl en is te vinden bij het onderwerp 'Wetland Passewaaij'. Ik zal het verhaal hier daarom niet herhalen.

In 2013 is de kolonie visdieven verhuisd naar een andere locatie. Toen zij namelijk terug keerden uit het Zuiden stond 'hun' eilandje in het Wetland onder water en konden ze er dus niet broeden.

Kort geleden zijn de werkzaamheden afgerond in het kader van de aantakking van de nevengeul op de Waal. Er is een brug aangelegd, zodat het gebied toegankelijk blijft voor mens en dier. Op het moment van schrijven staat er nauwelijks nog water in het gebied. De Waal bij Tiel staat op 232, historisch laag!

Na de werkzaamheden
Met de werkzaamheden is de oeverzwaluwwand helaas verdwenen. In deze wand broedde ook de ijsvogel. Er is wel een kleine wand voor teruggekomen, maar of deze voldoet aan de wensen van de oeverzwaluwen is voor mij nog een vraag. We zullen het zien het komend voorjaar.  Afgelopen zomer hebben ze gebroed in de Stiftsche uiterwaarden, waar ik 100 bewoonde nesten heb geteld.

Nieuwe oeverzwaluwwand

Begin november was het mooi weer. Toen ik in het Wetland liep zongen de vogels om me heen en zat het ooievaarspaar samen op het nest. Ik waande me even in het voorjaar....

Ooievaarspaar in november

Meer foto's staan op mijn website Xelixz Natuurfoto


Facebook: Natuurfoto


Geen opmerkingen:

Een reactie posten