dinsdag 21 juni 2016

Polder Willeskop


Begin juni was ik met collega-vogelaars in natuurgebied Willeskop.
Willeskop, of Polder Willeskop, ligt in de Lopikerwaard tussen Oudewater en Polsbroek. Vooral in voor- en najaar wordt dit nieuwe natuurontwikkelingsgebied bezocht door vele vogels. Maar ook diverse plantensoorten tref je er aan, evenals insecten en vlinders.

Toen we aankwamen zagen we geen hand voor ogen vanwege de dichte mist. Ik kon nog net een deel van het water zien, met daarin een Meerkoet met jong en een enkele Fuut. We waanden ons alleen in het gebied. Een serene rust daalde op mij neer.

Willeskop in de mist
Meerkoet met jong
Fuut
We liepen verder en ik genoot intens van de sfeer van dat moment. De wereld was klein. Van het gebied zelf zag ik niets, we volgden alleen het pad.

Na een tijd begon de mist wat weg te trekken en langzaam werd de wereld groter. Watervogels werden zichtbaar en de vlinders konden hun vleugels drogen. Mistdruppels hingen aan de planten.

Mistdruppels

Even later kwam de zon af en toe tevoorschijn, het werd wat warmer en de natuur leek tot leven te komen. Vogels zongen, de Bruine Kiekendief scheerde laag over het veld op zoek naar voedsel en de vlinders waren opgewarmd en vlogen rond. Een Visdief haalde in de lucht capriolen uit in de hoop onder zich een visje te ontdekken.

Visdief

Op een blad vonden we een rups van de Donsvlinder en even later zag ik een Argusvlinder. Deze vlinder is dan wel algemeen, maar ik zie hem bijna nooit. Het Bont Zandoogje kom ik vaker tegen.

Rups van de Donsvlinder

Een Purperreiger vloog vlak boven ons; we konden zijn bijzondere verenkleed goed waarnemen. Een paar uur hebben we in het gebied rondgelopen en hebben veel gezien en gehoord. Het werd behoorlijk warm in de zon en we besloten om te vertrekken. In een restaurant in de omgeving hebben we met elkaar koffie gedronken en hebben we de vogellijst ingevuld. We kwamen op 61 soorten vogels!

Voor de foto's van de vlinders en de overige vogels, planten en insecten verwijs ik je graag naar mijn website. Ze staan onder de knop Overige locaties, aan de linkerkant.

Xelixz Natuurfoto  (website)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten