zaterdag 20 augustus 2016

Een paar dagen in het Bargerveen


Eind juni waren mijn vogelvriend Marc en ik drie dagen in het Bargerveen. Een paar jaar geleden was ik er met de vogelwerkgroep en werd ik geraakt door de schoonheid van dit bijzondere gebied. 

Het Bargerveen is een natuurgebied van Staatsbosbeheer in de provincie Drenthe. Het gebied is 2.100 hectare groot en bestaat voornamelijk uit hoogveen.
Toen wij er waren was het er bijzonder nat en op zijn mooist volgens mij. Het landschap, de vogels, vlinders, libellen en planten, alles was indrukwekkend.

Landschap
We begonnen onze (wandel)tocht bij de parkeerplaats Zuidersloot in Weiteveen. We waren de auto nog niet uit of ik zag de Grauwe Vliegenvanger al. Hij was er maar even en bewoog snel, geen tijd om een foto te maken. Die kans zou ik de laatste dag nog volop krijgen.

Al snel zagen we vlinders als Heideblauwtje, Koevinkje en Groot Dikkopje. Voor mij soorten die ik in mijn omgeving niet zie.

Heideblauwtje
Koevinkje
Groot Dikkopje
Je kunt uren lopen en niemand tegenkomen merkten we en nergens hoorde je het geluid van verkeer, serene rust dus.

De tweede dag startten we aan de noordkant van het Bargerveen, bij het kantoor van Staatsbosbeheer.  In een restaurant in Klazienaveen ontmoetten we de avond ervoor boswachter Erik Bloeming. Hij vertelde dat hier Grauwe Klauwieren zijn, dus we gingen op zoek.

Een pad vlakbij het kantoor van Staatsbosbeheer
De Grauwe Klauwieren vonden we inderdaad, al moesten we er een eindje voor lopen.

Grauwe Klauwier
We kwamen uiteindelijk bij een kijkscherm. Hier konden we niet verder. Opeens zag Marc een grote vogel opvliegen en riep me. We konden in eerste instantie niet geloven wat we zagen, een Zeearend, hier, in het Bargerveen! Ik probeerde een paar foto's te maken, maar dat viel nog niet mee, want hij vloog snel verder.

Zeearend
Zeearend
In het Bargerveen kom je veel open stukken tegen met bloeiende heide. Hier dus weer veel heideblauwtjes. Je moest er wel wat voor doen om zo'n vlindertje goed op de foto te krijgen.....

Op de knieƫn voor het Heideblauwtje
We vonden ook het vleesetende plantje Rond Zonnedauw. Als je goed keek zag je ze overal staan.

Rond Zonnedauw
De laatste dag begon regenachtig. We hebben in Weiteveen een hele tijd vanuit de auto naar een Grauwe Vliegenvanger gekeken die heen en weer vloog om zijn jongen te voeren.

Grauwe Vliegenvanger met voer voor de jongen
Onze laatste tocht was een wandeling rond het riviertje de Runde. Hier opnieuw een prachtig landschap met veel vogels, zoals de Kleine Karekiet, Spotvogel, Geelgors en Kneu. En planten, veel bloeiende planten.




De Runde

Langs de Runde
Zingende Kneu
Iedere dag hebben we de mooie Theetuin D'Aole Pastorie in Zwartemeer bezocht voor een heerlijke kop koffie, chocolademelk en zelfgemaakt gebak.

Ik zou nog uren door kunnen gaan, maar dan zou de blog veel te lang worden.
Meer foto's kun je zien op mijn website.

Een reactie op deze blog is welkom!

Xelixz Natuurfoto (website)

Twitter

Facebook

YouTube

E-mail


























Geen opmerkingen:

Een reactie posten