dinsdag 30 augustus 2011

Ooievaars en een lieveling

Vandaag was hier een natte dag. Toch ben ik er met de fiets op uit getrokken, goed ingepakt in regenkleding en met een regenhoes om mijn rugzak. Fototoestel bleef thuis vanwege de vele regen.
Bij het Vuadabos zag ik de eerste groep ooievaars; het waren er 10. Parmantig stapten ze over het gras. Uit de struiken hoorde ik overal het gepiep van jonge tjiftjaffen. Het zijn er veel dit jaar volgens mij.
Na een aantal kilometers vloog een aantal vogels voor me uit; ze verspreidden zich en namen plaats op paaltjes en prikkeldraad: kneutjes. Ik telde er 8.
In natuurgebied de Steendert vlogen veel boerenzwaluwen om me heen. Er waren veel jongen. Het was net of ze stukken met me mee vlogen, wat een gekwetter.
Voorbij Est was het feest. Ik telde maar liefst 30 ooievaars in het veld naast een doorgaande weg. De meesten waren nog nat van de regen. Even verder zag ik wat op het fietspad zitten. Toen ik dichterbij kwam vloog hij vlak voor mijn wiel weg: een jonge boerenzwaluw. Waarschijnlijk zat hij zich op te warmen op het asfalt. Hij streek neer op prikkeldraad langs de kant van de weg. Jammer dat het zo nat was; ik durfde nu mijn iPhone niet tevoorschijn te halen om een foto te maken.

In de uiterwaarden van Neerijnen, de Rijswaard, ontdekten we op de kribben heel veel kieviten. Ze vallen helemaal weg door hun schutkleur. Pas toen ik door de kijker keek zag ik ze. We liepen verder en zagen een prachtig veld met bloeiende kruiden, vooral akkerdistel en mooie kattedoorn. Op de pluizen van de uitgebloeide akkerdistels zaten wel 30 putters, fantastisch om te zien.
Na ongeveer 100 meter liepen we door wat dichtere begroeiing en daar waren ze opeens, de vlinders. Waarschijnlijk zaten ze daar stil om hun vleugels te drogen na de vele regen. De zon kwam voorzichtig door, dus ze vlogen op toen we langs liepen. Veel koolwitjes en een paar prachtige atalanta's. Ook zat er een nachtvlinder, de lieveling, zie foto. Het was droog, dus kon ik gelukkig deze foto maken met mijn iPhone.

lieveling
Terug naar de dijk zagen we vele huiszwaluwen. Sommige zwaluwen vlogen de nesten in en uit. Wat kun je toch nog veel zien op een regenachtige dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten