dinsdag 11 oktober 2011

Terschelling

steenloper

drieteenstrandlopers

drieteenstrandlopers en bonte strandlopers

een groep wulpen

scholeksters met de koppen in de wind




zeekoet













Afgelopen weekend was ik met 3 vogelvrienden op Terschelling. Het weer was koud, winderig en nat. Toch was het heerlijk om de elementen over je heen te laten komen. We stapten 's ochtends op de fiets, voorzien van goede regenkleding, waardoor we volop genoten zonder doornat te worden.

De vogeltrek kwam goed op gang. De lucht was vol lijsters en piepers. We zagen twee keer een torenvalk die achter kraaien aan zat. Of het spel was of verdedigen van territorium konden we niet opmaken. Langs het gorzenpaadje zat een putter zowaar nog te zingen bovenin een struik!
Ondanks de snoeiharde wind namen we rond de 60 soorten vogels waar.

Voor mij was de zeekoet (in winterkleed) in de Waddenzee toch wel de mooiste waarneming. Voordat ik mijn camera kon pakken zagen we hoe een grote mantelmeeuw de zeekoet twee keer aanviel; het ging er heftig aan toe. De zeevogel overleefde het geweld en werd daarna met rust gelaten. Steeds verder kwam hij naar de walkant, waardoor we hem goed konden bekijken. We zagen hoe hij zijn vleugels gebruikte om te 'vliegen' onder water; razendsnel bewoog hij zich daar voort.

Wat opviel was het aantal aan aan myxomatose lijdende konijnen. Veel van deze dieren zagen we dood in de duinen liggen. Anderen zaten stil langs een pad of strompelden voort. We zagen geen gezonde konijnen.

Ik heb ook wat foto's van paddenstoelen gemaakt. We konden ze niet op naam brengen, dus als iemand ze herkent hoor ik het graag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten