vrijdag 9 september 2016

Blauwe Glazenmaker libel zet eitjes af


Afgelopen week zat ik in de tuin en zag ik in een flits een grote groene libel voorbij komen. Ze was duidelijk naar iets op zoek. Snel liep ik naar binnen om mijn filmcamera te pakken. Intussen was ze neergestreken op een steen.
Wat je ziet is het vrouwtje van de Blauwe Glazenmaker die eitjes afzet op een grote lavasteen die aan de rand van de vijver ligt.

De eerste winter brengt de libelle door als eitje, de tweede winter als larve. Pas daarna verschijnt hij als imago, dus als libel. Het is dus zaak dat ik van die steen afblijf. Als ik er over nadenk zit de hele tuin eigenlijk vol met eitjes van allerlei vlinders en overige insecten. Hieronder het filmpje van de libel. Vanwege storende omgevingsgeluiden heb ik er muziek onder gezet.
Ik hoop dat je er net zo van geniet als ik.....










Geen opmerkingen:

Een reactie posten